Support Self

"Never give up for Something we Want! "

Wednesday 27 June 2012

Pursed To War RH SIGAN AK INAL

Sebagai pemahaman kepada pembaca, saya berusaha menulis tajuk kali ini berpandukan beberapa pembacaan saya dan termasuk berita yang disampaikan dari penduduk Kaum Iban di Ulu Niah mengenai satu lagi isu tanah NCR. Melaui Jalan Ulu Niah, sebelum sampai di kampung saya, anda akan melimpasi sebuah rmah panjang yang dinamakan sempena nama Tuai Rumah iaitu Rh Sigan anak Inal.
Semalam, keletihan petang sebaik sahaja keluar dari tempat bertugas Pejabat Residen Miri, keadaan bertambah bening apabila mengetahui perlanjutan kes tanah antara sebuah syarikat dengan penduduk rumah panjang ini di mana hampir 60 buah keluarga (kiraan pintu) mendapat notis daripada syarikat yang memerintahkan mereka untuk meninggalkan kediaman dan rumah mereka. Berdasarkan maklumat daripada penduduk tempatan, tanah yang diduduki oleh penduduk kampung terebut telah dijual kepada pihak pemaju oleh seorang Tuai Rumah yang bernama Mat Anak Andom. Apa-apapun perkembangan kes saya akan mengikutinya nanti. Tetapi huraian ini adalah hasil daripada pembacaan saya. Manakala link-link yang disertakan di bawah adalah sumber.



No comments: