Support Self

"Never give up for Something we Want! "

Friday 20 January 2012

kantau'

Saya suka negeri Sarawak. sebab lahir disini. :) Bumi Sarawak masih diliputi hutan. hampir 70% termasuk kawasan luar bandar. tidak ada transit atau struktur jalan raya (higway) yang bagus dan lebar sebagaimana di Semenanjung Malaysia. kenapa?
Menjelang musim perayaan. aduih sesak terminal. balik Sri Aman, Sarikei, Sibu, Bintulu, Miri, Limbang.. Kita nak balik. kita selalu saja nak Pakai Bus Asia, siap booking awal. Pak Cik Driver ni pintar lagi. korang yang masih tak tau nak pakai bus express kat Sarawak. inilah pengalaman kita.
Pak Cik inilah yang digelar "Mat Kantau". "kantau" kita tak pasti iya membawa maksud apa. tapi yang kita dapat jelaskan disini, kantau ni rezeki haram. ambil kesempatan dalam kesempitan orang lain. Sengaja Mat Kantau ni tak berhenti kat tempat tiket, pasal nak bagi orang lepas bus. lagi satu, sesape yang tak de tiket, lagi bagus tak payah pakai bus. Mana de Driver ni bagi tiket kat korang. Duit masuk poket dia. Kang sampai kat stesen yang seterusnya kalau ada orang naik yang sepatutna duduk kat tempat duduk korang yang tak ada tiket... susah! tak pasal2 korang yang kena berdiri lak.. yeah..! bukan pengalaman...tapi dilihat dari reality.. peace >!~
ni dia kita punya "view" jap. 1 Malaysia, 1 Bus Asia, hapuskan "kantau" !

No comments: